Press: Numer 258 (styczeń-luty 2019)
Archiwalne e-wydanie magazynu "Press"
Nowy "Press" - ponad 200 stron do czytania dla tych, którzy naprawdę chcą wiedzieć
Kittel nie dyskutuje z trollami, Trzaskowki nie dojrzał, Chmielarz nie był w kostnicy
Kulisy reportażu o polskich neonazistach. Sposoby Viktora Orbana na przejęcie mediów. Opowieść o Barbarze Toruńczyk. Wojna o Al-Dżazirę. Raport o polskim rynku reklamy. Nowy „Press” już na rynku.
Nie zgadzam się na szkalowanie dziennikarza. O wiarygodność musimy dbać, bo to właśnie ona najbardziej rozjusza trolli – mówi Bertold Kittel, Dziennikarz Roku 2018. Reporter śledczy TVN, TVN 24 opowiada w „Press” o kulisach powstania reportażu o polskich neonazistach. Tłumaczy, dlaczego obchody urodzin Hitlera nie mogły być ustawką. Przestrzega, by nie wchodzić w dyskusje z trollami.
Podziały wśród prawicowych dziennikarzy są większe, niżby się lewicowym wydawało. Ci, którzy nie spełnili pokładanych w nich nadziei i nie stali się propagandystami dobrej zmiany, są uznawani za zdrajców – a w tym obozie zdrajca jest gorszy od wroga.
W ciągu kolejnych dwóch lat już nie będzie żadnych niezależnych mediów na Węgrzech – mówi Attila Bátorfy z serwisu Átlátszó.hu. Gdy przeczytasz ten wywiad, zrozumiesz, co tak naprawdę stało się z mediami na Węgrzech. Przerażająca opowieść o tym, jak Orban przejmował media, a Unia Europejska nie tylko temu nie przeszkodziła, lecz jeszcze wspomaga węgierskie media prorządowe i neofaszystowskie.
olicja przychodzi do domów dziennikarzy, prokuratura wszczyna śledztwa przeciwko dziennikarzom, prezesi radia donoszą do prokuratury na swoich pracowników.... - w nękanie mediów angażowane są coraz częściej organy państwa. Zebraliśmy niektóre przypadki. To pouczająca lektura.
Katar – izolowany od roku przez cztery państwa arabskie – nie chce zamknąć telewizji Al-Dżazira. Sednem sporu nie jest jednak wersja anglojęzyczna stacji, tylko Al-Dżazira Arabic. W tym sporze wcale nie chodzi o walkę o wolność słowa.
W przeciwieństwie do dziennikarzy telewizji publicznej nie wszyscy pracownicy publicznych rozgłośni pozwalają się rozjechać walcowi dobrej zmiany. Protestują, a po zwolnieniu podają Polskie Radio do sądu – i wygrywają.
Dziennikarzom się wydaje, że droga od dziennikarstwa do literatury jest prosta, lecz wielu się to nie udaje i nie uda – mówi Wojciech Chmielarz, kiedyś dziennikarz, dziś autor poczytnych kryminałów. Jemu też za pierwszym razem nie wyszło.
Polityczna wojenka prezesa TVP Jacka Kurskiego w sprawie badań oglądalności to klasyczne zastosowanie metody wirusowej: wpuszczamy do organizmu wirusa i patrzymy, jak się rozprzestrzenia. Jeśli rynek zgodzi się na nową metodę telemetrii, Nielsen może tej choroby nie przetrwać.
Niemiecki dziennikarz Thomas Dudek przez tydzień całą wiedzę o świecie czerpał tylko z prorządowych polskich mediów. Nie dowiedział się więc, że w Genui zawalił się most, a Amerykanie dyskutują o romansie prezydenta Trumpa z byłą aktorką porno. A czego się dowiedział?
W grudniu 2018 roku Barbara Toruńczyk musiała zamknąć „Zeszyty Literackie” - dzieło jej życia. Wielu żałuje, nie pomógł nikt. Opowieść o cichej kobiecie, która stała się wybitna.
Kateryna Semchuk do tygodnika dla mniejszości ukraińskiej „Nasze Słowo” przyszła przed ponad rokiem. Od pierwszych dni w redakcji musiała się przyzwyczaić do lawiny hejtu, jaka spada na Ukraińców w komentarzach do artykułów. W „Press” opisuje swoje i kolegów doświadczenia z pracy w Polsce.
Najwyższy czas, by prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski dojrzał w polityce. Zdaniem dziennikarzy boi się ryzyka i nie buduje wokół siebie środowiska. Choć doświadczenie ma spore, wciąż uchodzi za polityka, który bardziej rokuje, niż jest.
Niektóre granty odpuszczamy – przyznaje Jakub Górnicki, szef projektu Outriders. W obszernym wywiadzie opowiada, jak skutecznie prowadzić akcję crowdfundingową, jak starać się o granty i budować kontakty z instytucjami finansującymi media. Ale też - dlaczego nie warto brać każdego miliona.
Podczas gdy polskie aktorki chwalą się zdjęciami pod napisem „Hollywood”, Joanna Kulig staje się powoli częścią tamtego świata. W przeciwieństwie do wielu celebrytów nie zaprasza mediów do domu, nie lepi pierogów w świetle kamer. Za jej kontrolowaną naturalnością kryje się zaplanowana strategia budowania wizerunku.
Jednym nie wyszedł biznes z koszulkami, inni musieli zamknąć restauracje. Youtuberzy dostrzegli, że rynek influencer marketingu nasyca się – tworzą więc własne marki i otwierają sklepy. Z różnym skutkiem.
XXII edycja Grand Press za nami. W „Press” sekcja specjalna: prezentacja laureatów, nominacje redakcji, fotorelacja z gali i after party.
Wraz z Press 01-02`2019 otrzymujesz dodatek specjalny (w 1-ym grzbiecie)
Sekcja specjalna: „Panorama Reklamy”, a w niej coroczny raport na temat rynku agencji reklamowych i domów mediowych w Polsce. Prezentacja firm, ich sukcesów i porażek. Kompendium wiedzy dla reklamodawców.
Zapraszamy do lektury. Cena: 29.00 zł
|