Press: Numer 260 (maj-czerwiec 2019)
Archiwalne wydanie magazynu "Press"
Nowy "Press" - ponad 200 stron do czytania dla tych, którzy naprawdę chcą wiedzieć
Sekielski widzi ryzyko, Stanowski karmi ambicje, Biedroń naśladuje Macrona
#MeToo w polskich mediach skończyło się na papierze. Chorwacja traktuje dziennikarzy jak przestępców. Serwisy fact-checkingowe nie mogą się przebić na rynku. Dziennikarze w USA próbują detoksu od Twittera. Praca w mediach jest, ale chętnych nie ma. Nowy „Press” już na rynku.
W politycznych debatach w USA o „terrorystach i zbrodniarzach nachodzących nasz kraj” zapomniano, że większość poruszających się w karawanach to zwykli ludzie, którzy musieli opuścić domy, by szukać sposobów na wyżywienie rodziny. Chciałem pokazać ich w dobrych momentach – mówi w ekskluzywnym wywiadzie dla „Press” Pieter Ten Hoopen, zwycięzca World Press Photo 2019 za Fotoreportaż Roku.
Polskie #MeToo skończyło się, zanim się w ogóle zaczęło. Akcja zatrzymała się na poziomie warszawskiej kawiarni i nie wyszła poza facebookowe debaty. Jakub Dymek i Michał Wybieralski zostali bez pracy, a w jednym z oddziałów „Gazety Wyborczej” zwolniono redaktora, niszcząc mu życie.
Pobity w Wenezueli polski dziennikarz Tomasz Surdel nie otrzymał wsparcia polskiej ambasady, ale rodacy nie zawiedli – w mediach społecznościowych pisali np. „Ja bym go jeszcze szpadlem dobił”. - Nie boli mnie, że akurat o mnie tak pisali, ale boli, że w Polsce doszło do takiego podziału – mówi Surdel w wywiadzie dla „Press”.
Radio Zet, które powstało jako Radio Gazeta, po latach wraca do pierwszego współwłaściciela – Agory SA. Ile może zyskać ze strony drugiego, firmy Sourcefabric? Jak się okazuje, sporo. Jednak o strategii Eurozetu zdecydują raczej jesienne wybory.
W Zagrzebiu przed budynkiem, w którym swoje redakcje mają krytykujące chorwacki rząd portale, na ścianie namalowano graffiti „Zabić dziennikarzy”. Dziennikarzu, przeczytaj więc ten tekst, zanim pojedziesz na wakacje do Chorwacji.
Krzysztof Stanowski postawił na emocje i bezkompromisowość. Każde jego kolejne medium to nowa przestrzeń na sponsoring lub partnerstwo. Właściciel Weszło ma duże ambicje – chce by jego media były „kamyczkiem w bucie” dla dużych portali sportowych.
Gdy technologiczni giganci nie potrafili zastopować rozpowszechniania wideo ze strzelaniny w meczecie – premierzy Nowej Zelandii i Australii sami zdecydowali, jak się mają zachować media. Czy posłuchały?
Mało kto wie, jaką drogę przeszedł Tomasz Sekielski, by móc podjąć się zrobienia filmu o pedofilii w Kościele. A że w tej sprawie nie da się zrobić materiału niezaangażowanego, dziennikarski background i doświadczenie autora zdecydują, czy będzie hit.
Amerykańscy dziennikarze już dostrzegli, jakim kłopotem stał się dla nich Twitter: z jednej strony widzą jego przydatność w newsach, z drugiej – destrukcyjny wpływ na poziom mediów. Aplikują sobie detoks, lecz nie na długo.
Pięć osób. Pięć redakcji. Pięć odmiennych ideowych środowisk. Projekt „Spięcie” miał im pomóc wyjść z medialnej bańki. Jak się okazuje, nie jest łatwo ją opuścić. I nie jest to scenariusz dla każdego.
„Przyjaciele, pomyślcie, subskrybujcie PiewDiePie” - rzucił podczas transmisji z masakry w meczecie w Christchurch 28-letni zamachowiec. Co sprawia, że mimo tylu wpadek, antysemickich i faszyzujących treści PiewDiePie wciąż króluje na YouTube?
W Polsce działa już kilka poważnych serwisów fact-checkingowych, lecz masowej oglądalności nie notują. Dziś łatwiej jest taki serwis założyć i sfinansować, niż utrzymywać i wypromować.
Wielkimi krokami zbliża się koniec koszmaru przepisywania długich wywiadów czy wystąpień. „Press” podpowiada, jakie programy i aplikacje to już ułatwiają. Jak np. jadąc na rowerze, „zanotować” sobie plan kolejnego tekstu.
Niektórzy autorzy vlogów podróżniczych przebijają dziennikarzy pomysłowością i jakością realizacji materiałów. Filmują, fotografują, montują, zajmują się postprodukcją audio i wideo... Choć czasami nie idzie to w parze z jakością treści, z każdym filmem notują minifalę nowych widzów.
Robert Biedroń chce się odciąć od salonowego elektoratu i dziennikarskiego mainstreamu, żeby się uwiarygodnić w oczach wyborców. Czy zostanie polskim Macronem? Na razie dość wiernie naśladuje jego strategię.
AD wo/MAN Roku 2018: wywiady ze zwyciężczyniami – Anną Pańczyk (Grey) i Izabelą Albrychiewicz (GroupM); relacja z gali finałowej; jak głosowały agencje. Oraz: Marketer Roku 2018 Małgorzata Lubelska (Grupa Żywiec SA).
Sekcja specjalna: „Społeczna Odpowiedzialność Biznesu”. Prezentacje działań, które udowadniają, że społeczna odpowiedzialność i zrównoważony rozwój naprawdę się firmom opłacają.
Ponadto W „Press”: fenomen „Sanatorium miłości”, koniec szwedzkiego „Metra”, wirtualne nękanie we francuskich mediach, niemiecka policja w social mediach. Zapraszamy do lektury. Cena: 29.00 zł
|